Välkomna!

Min blogg om vad jag syr, stickar och lite ögonblick från livet.

onsdag 9 januari 2019

Julklappar till mor och far

Förra året, senaste julen fick mina föräldrar sydda julklappar. Pappa fick en egen konstruerad munkjacka och mamma fick en Hide away.
Jag köpte tyget till mammas Hide away på Gittes när jag tittade in där. Den är stickad med en flossad baksida. Pappas tyg är också köpt på Gittes men efteråt då jag ångrade mig när jag hade åkt därifrån, så jag skickade efter tyget. Tur att de hade rabatt just då...
Jag utgick från pappas T-shirt när jag gjorde munkjackan. Sänkte ärmhålet 3 cm, breddade den 3 cm på varje sida, ringade ur med 2 cm och la på 1,5 cm sömsmån framtill. När jag sedan klippte ut förlängde jag den baktill. Hans är också stickad med flossad baksidan.
Pappa blev väldigt nöjd, det finns ”växtmån”.


Mammas Hide away blev lite väl stor, hade varit bättre med en mindre storlek. Hon ser det som en mysklänning. Jag förlängde ärmarna för sist jag sydde något med ärmar blev de för korta. Hide away är ett populärt mönster från Ottobre nummer 2 2017 och jag tror att det är modellnummer 8. Jag gör kanske en till mig själv någon gång, ska testa mammas först.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar