Välkomna!

Min blogg om vad jag syr, stickar och lite ögonblick från livet.

tisdag 8 januari 2019

Cockatoo Brae

När jag såg Kate Davies Cockatoo Brae på omslaget på hennes bok Yokes så visste jag att jag ville sticka den. Så till #makenine2018 så blev den ett av projekten. Jag valde att sticka den by Permins garn Ellen som inte är helt rätt garn men jag föll för färgerna tillsammans. I Kate Davies så är det flera färger i oket men jag valde att göra det nästan enfärgat. Den blå färgen återkom i mitten av diagrammet då i originalet så är koftans färg med på samma rad, jag gjorde en återkoppling.
Den blå Ellen är 883510, röda Ellen 883513 och den svarta 883521. Använde fem blå och en av varje röd och svart. Stickade i 2,75 och resåren i 2,5.
Det var första gången jag sydde och steekade. Jag valde att sticka knappkanten innan av två anledningar: 1) För att inte dra ut på tiden att sticka den sedan och 2) För att säkra upp knappkanten.
Jag la böcker i koftan för att jag var rädd att klippa i koftans rygg och se allt försvinna. Det fanns en oro att knappkanten inte skulle lägga sig tillrätta men den gjorde det direkt.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar