Välkomna!

Min blogg om vad jag syr, stickar och lite ögonblick från livet.

lördag 4 januari 2014

Övningsolga

Så, nu har jag gjort min första Olga. Gjorde den i ett rosa bomullstyg från IKEA som är halvkraftigt. Kostade 19 kronor metern. "Fodret" på fickan är ett blommigt IKEA-tyg som blev över efter den här blommiga tunikan och tråden är från något billigt 10-pack och nitarna är köpta på Tradera för en billig penning. Tror mellanlägget är dyrast då det kostar 98 kronor metern. 
Jag har sänkt själva kjoldelen då det kändes vid provning som att fickorna kom för långt ner. 
Är missnöjd med två saker: Den som jag är mindre nöjd med är dragkedjan. Har inte sytt en vanlig på... år? Sydde kanske en i min första lägenhet i Borås och där bodde jag mellan 2003-2006... Det är som jag mest missnöjd med är linningen och knäppningen. Linningen red sig lite och av någon anledning blev knäppningen för kort =/ Så jag jag kommer nog göra knäppningen lite längre nästa gång och göra ett nytt försök. Det är inte ofta jag syr linningar heller.... Då jag inte fick plats med knapp så satte jag en nit där istället för att återknutna till nitarna där fram. Man får se det positiva i allt. Som knapp har jag istället en tryckknapp. 

Fram
Nitar som dekoration.

Detalj framtill
Nitarna sitter fast ända till baksidan för att hålla ner flärpen.
Baktill
Min lilla nit. 

Detalj baktill
Min lilla nit och dragkedjan som är brun men har ett lila drag vilket gör att den passar perfekt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar