Välkomna!

Min blogg om vad jag syr, stickar och lite ögonblick från livet.

måndag 2 augusti 2021

Bästa grannen

Filmen Totoro är något av det sötaste som finns. Har alltid gillat figuren även om det tog lång tid innan jag såg filmen. Var rädd att bli besviken. Nu är jag frälst! Var tvungen att sy en Totoro-klänning. Tyget är från KNITorious och detta är min TJUGONDE Moneta. Jisses. Har redan sytt en till plus en till ligger utklippt.

Hämtat från Wikipedia: "Min granne Totoro (japanskaとなりのトトロ Tonari no Totoro? ) är en japansk animerad långfilm från 1988 regisserad av Hayao Miyazaki och producerad av Studio Ghibli. I handlingens centrum står en familj bestående av en far och två döttrar som på 1950-talet flyttar in i ett gammalt hus ute på landet med avsikt att komma närmare barnens mor som är inlagd på sjukhus. Filmen är en av Studio Ghiblis och Miyazakis mest kända produktioner. 

Från Folkets bio

Systrarna Satsuki och Mei har precis flyttat till ett stort gammalt hus på landet med sin pappa. Mamman ligger på ett sjukhus i närheten, men alla längtar och hoppas att hon snart ska få komma hem. Först blir syskonen lite rädda för allt det nya men snart upptäcker de att det finns något magiskt i huset och runt om. På en av sina promenader i skogen vid huset träffar de sin nya granne, Totoro, en stor lustig varelse som är skogens väktare. Tillsammans med honom och kattbussen, världens bästa transportmedel, börjar ett underbart äventyr. 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar