Välkomna!

Min blogg om vad jag syr, stickar och lite ögonblick från livet.

tisdag 3 oktober 2017

This is not a test!

Jag har sytt min första jacka på flera år! Det är en jacka från Ottobre 2/2015 modell 20.  Jag har köpt tyget på Ohlssons tyger i Stockholm vid Hötorget. Fodret är bävernylon från Tyg-och Garnparadiset. Blixtlåsen och tråden hade jag hemma. De dolda blixtlåsen, snodden och stopparna är köpta på Tygborgen i Älmhult.

  • Tog in baktill då det blev lite tuttutrymme på ryggen! 😂
  • Kortade ärmarna med 1,5 cm. 
  • Förlängde kroppen med 3 cm. 
  • Tog in vid halsen.
  • La ut vid magen.
  • Ritade om huvan.
  • Ritade infodring till framstycket då jag fodrade den.
Infodringen fick bli upp och ner på grund av tygbrist men det är ju bara jag. 
Jag hoppade högt av glädje när jag såg testbildstyget, blev så kär och ville mer än gärna sy en jacka i detta! Kommer ju alltid att hitta min jacka! 😂 Och jag är mer än nöjd, så lycklig! 
Jag gjorde ett veck på fodret i ryggen för att jag lärde mig det på skräddarsyr kodningen för att tyget inte ska gå sönder när man tar på och av sig jackan då man utsätter fodret för en annan sorts belastning.
Jag syr även på reflexer på ärmarna. Kanske syr fast en på ryggen också eller så hänger jag en reflex. =)








1 kommentar: