Välkomna!

Min blogg om vad jag syr, stickar och lite ögonblick från livet.

måndag 29 oktober 2018

Olydiga blixtlås och jäkla katter

Hemma på ICA hos mamma jobbar Gun. Hon har jobbat där i många år och vi känner varandra rätt bra nu. För ett tag sedan bad hon mamma om en tjänst, om jag kunde byta blixtlåset på ett par byxor som har använt en gång. Blixtlåset ville inte hålla sig uppe överhuvudtaget. Jag köpte en vanlig i plast som har ett stopp på sig och bytte. Att byta blixtlås i grejer är det värsta jag vet. Det är sjuttioåtta tusen sömmar att sprätta och sedan ska du sy på det rätt också. Så om någon byter ditt blixtlås så vet du att den personen tycker väldigt mycket om dig.

Ett par dagar senare kom hon med en ny utmaning. Katten/katterna hade gillat smaken av hennes tunika och tagit en smakbit. Det vore ingen stor grej om det inte hade varit för att hen/de hade ätit en bit på sidan också.
Började med att klippa bort fållen. Sedan sydde jag en bit runt hålet på sidan. Klippte bort mitt i, gjorde hack, vände den ut och in, la en bit spets bakom och gjorde en stickning runt. Klippte bort det överflödiga. Glömde ta bilder på det hela.
Fållen overlockade jag, veck in fållen och tråklade fast spetsen för att sedan sy fast den.
Jag hoppas att Gun blir nöjd!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar