Välkomna!

Min blogg om vad jag syr, stickar och lite ögonblick från livet.

tisdag 18 september 2018

Cowberry & Salal

Jag köpte mitt första nystan på "Litet nystan" men insåg att jag behövde mer. Hittade två nystan till nästa gång i rätt färgbad. Sedan ville jag att sambon gå förbi när han var i Stockholm men han fattade inte hur nära han var och att han skulle ha ett visst garn. 🙈 Jag mailade dem till slut och fick tag i det sista nystanet.
När jag sedan började sticka Salal så slutade det med att ett nystan blev över.
Det hela berodde på: ska jag lämna ett halvt nystan eller sticka upp det? Jag lämnade ett helt nystan istället. Jag letade upp ett mössmönster som passade: Seathwaite
Det gick åt fyra nystan till Salal. Det var en spännande konstruktion, man börjar med att sticka halva ryggen, sedan ta upp för axlarna och sticka ner till ärmhålet för att fortsätta med kroppen.
Störst problem hade jag med de förkortade ärmarna, jag lärde mig mycket nytt där.
Knapparna köpte jag på Tyg- och Garnparadiset. Jag hade svårt att bestämma mig, ville ha knappar som matchade färgen. Hittade till slut dessa silvriga knappar som gifte sig perfekt med garnet.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar