Välkomna!

Min blogg om vad jag syr, stickar och lite ögonblick från livet.

onsdag 23 januari 2013

Tutorial

Mina föräldrar gav min käre sambo en ny vinterjacka men då min sambo har lite längre armar så det blev lite kort. Sagt och gjort, det blev att köpa mudd och sy på samt lite reflexer. 
Jag gjorde så här: 

Detta är originalet. 

Jag mätte handledsvidden på jackan la till två cm för sömsmån och såg till att "ränderna" var rätt dvs räta. 
Sydde ihop det längden i lämplig söm (har du overlock så använd den). 

Pressade isär sömsmånen och körde med lämplig söm för att hålla ihop "toppen". Har du overlock så tar sy med den.  

Då han hade sömmar på jackan gjorde mudden längre att förr "utnyttja" den samt att täcka tumhålet. Tråcklade fast med ca 1-1,5 cm sömsmån och sydde sedan runt. 

Sydde därefter fast reflex som jag köpt hos Bibbi för att se till att han inte blir påkörd. Sydde med zick-zack runt för bästa resultat. 

Sambon blev väldans nöjd och tycker att det känns varmt. Jag sydde på reflex baktill på jackan också, både nedtill och på luvan. Så nu är mitt hjärta säker bakifrån iaf. <3 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar