Välkomna!

Min blogg om vad jag syr, stickar och lite ögonblick från livet.

fredag 16 oktober 2015

Tant Koftas kofta

I tisdags tog jag med min Tant Kofta-kofta till den nya garnaffären Garnparadiset och bad om hjälp. Skulle jag försöka virka smygmaskor på insidan eller inte. Carina som äger den tyckte att det inte behövdes och jag kan alltid göra det senare. Så jag sydde på mina fina knappar och blev nöjd med den. Den satt bättre än jag trodde.
Så i onsdags tog underbara Anna Månsson så fina kort på mig, så det har varit svårt att välja bort kort. Därav bildbomben...
Jag använde iaf garnet Helen från Novita i en lavendel-aktig färg (färgnummer 145), även om de kallar den blå. Garnet köpte jag på Rusta, jag har använt 12 nystan totalt. Knapparna köpte jag på den lokala garnaffären och det syddes fast med broderitråd (färgnummer 793 från DMC) som jag köpte på garnaffären Sländan i Lund.
Jag använde stickor 4,5 till ärmslut och fållen samt nacken. Stickor 5 till till resten. Min provlapp visade på 20 maskor på 10 cm. Hade 29 maskor inklusive knappkant, 36 maskor baktill och 24 maskor på axlarna.
När jag gjorde knapphålen så använde jag av "one row button hole", mycket effektivt.
Fick dessutom hjälp av katten som kom och ville ha uppmätksamhet. ^^















3 kommentarer:

  1. Hej
    Vilken fin kofta du har stickat! Och i mina ögon är den precis lagom lång, går ner över rumpan. Fotona är underbara, härliga höstfärger.
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Hej
    Vilken fin kofta du har stickat! Och i mina ögon är den precis lagom lång, går ner över rumpan. Fotona är underbara, härliga höstfärger.
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Underbara bilder!
    Koftan sitter perfekt :-)

    / Petra

    SvaraRadera